KiVa is een uitgebreid programma dat zich richt op het bevorderen van sociale veiligheid en het voorkomen van pesten op basisscholen. Het programma is ontstaan in Finland en heeft zich inmiddels wereldwijd bewezen als een effectief middel tegen pesten. Naast het bestrijden van pestgedrag, richt KiVa zich ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en het creëren van een positieve leeromgeving. Dit artikel duikt dieper in wat KiVa precies inhoudt, hoe het meer is dan een anti-pestprogramma, en hoe de effectiviteit ervan wetenschappelijk is onderbouwd.

Wat is KiVa?

KiVa is een schoolbreed programma dat ontworpen is om een veilige en positieve leeromgeving te creëren. Het programma richt zich niet alleen op het bestrijden van pesten, maar ook op het bevorderen van sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door een combinatie van preventieve en curatieve interventies wordt KiVa ingezet om groepsproblemen te voorkomen en op te lossen. Het programma stimuleert positieve groepsvorming en zorgt ervoor dat elk kind met plezier naar school gaat. Door te investeren in de sociale interacties en het pedagogisch klimaat binnen scholen, zorgt KiVa voor een omgeving waar respect en samenwerking de norm zijn.

Meer dan een anti-pestprogramma?

Hoewel KiVa vaak wordt omschreven als een anti-pestprogramma, biedt het veel meer dan alleen bescherming tegen pesten. KiVa richt zich op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociaal-emotionele competenties bij leerlingen. Het programma is opgebouwd rond enkele centrale uitgangspunten, zoals schoolbrede betrokkenheid, groepsgerichtheid, en zowel preventieve als curatieve maatregelen. KiVa legt de nadruk op een respectvolle cultuur waarin positief gedrag wordt gestimuleerd en negatief gedrag wordt afgekeurd. Dit alles draagt bij aan een algemeen positieve sfeer op school. Door te focussen op groepsvorming en de sociale ontwikkeling van alle leerlingen, maakt KiVa het mogelijk dat problemen zoals pesten niet alleen worden aangepakt, maar ook worden voorkomen.

Centrale uitgangspunten

KiVa omvat een breed scala aan interventies die zich op verschillende niveaus binnen de school afspelen. Op schoolniveau bevordert KiVa een cultuur van respect en positief gedrag. Op klassikaal niveau ondersteunt het programma leerkrachten met effectieve klassenmanagementstrategieën. Op individueel niveau richt KiVa zich op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociaal-emotionele competenties van leerlingen. De nadruk ligt niet op individuele pesters of slachtoffers, maar op de groep als geheel. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen samen verantwoordelijk zijn voor een positieve en veilige leeromgeving.

Groepsgericht en preventief

Een belangrijk aspect van KiVa is de nadruk op groepsgericht werken. Het programma stimuleert een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het welzijn van alle leerlingen. KiVa werkt preventief door veel aandacht te besteden aan groepsvorming en positieve gedragsnormen. Hierdoor wordt goed gedrag aangemoedigd en bekrachtigd, terwijl negatief gedrag door de groep wordt afgekeurd. Dit preventieve aspect zorgt ervoor dat pestgedrag minder kans krijgt om zich te ontwikkelen. Als er toch problemen ontstaan, biedt KiVa ook curatieve onderdelen om deze problemen effectief op te lossen.

Oplossingsgericht en toekomstgericht

KiVa benadert problemen op een oplossings- en toekomstgerichte manier. In plaats van te focussen op wie schuld heeft aan problemen, richt het programma zich op hoe de situatie in de toekomst verbeterd kan worden. Door vooruit te kijken en te werken aan oplossingen, voorkomt KiVa dat vergelijkbare problemen zich opnieuw voordoen. Dit vooruitstrevende denken draagt bij aan een duurzame verbetering van de sociale veiligheid op school.

Wetenschappelijk bewezen programma

KiVa is niet alleen in de praktijk bewezen effectief, maar ook wetenschappelijk onderbouwd. Ontwikkeld aan de universiteit van Finland, is KiVa het enige programma waarvan de effectiviteit internationaal is aangetoond. Door de sterke link met de wetenschappelijke wereld blijft het programma zich voortdurend doorontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat KiVa niet alleen op de hoogte blijft van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, maar ook dat het programma voortdurend wordt geoptimaliseerd om optimaal resultaat te bieden. De wetenschappelijke onderbouwing van KiVa maakt het tot een betrouwbaar en effectief middel voor het bevorderen van sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen.

In conclusie, KiVa is veel meer dan alleen een anti-pestprogramma. Het biedt een uitgebreide aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en draagt bij aan een positieve en veilige leeromgeving. Door de combinatie van preventieve en curatieve maatregelen, en met de ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, is KiVa een waardevolle aanvulling voor elke basisschool die streeft naar een respectvolle en veilige omgeving voor alle leerlingen.

Author

Comments are closed.